Vybírat vědomě? Opravdu? Proč?

Kateřina Málková, trenér Vědomé volby povolání
24. února 2017
„Ale ne, skutečně to myslíte vážně? Nechte toho, vždyť vybírat umí každý!"

Tak nějak reagují lidé na informaci o tom, že „učím vybírat". Přitom si vědomě vybírá pouhá hrstka lidí. Velmi často totiž je to z jedné krajnosti do druhé, „vybírat, ale nevybrat si", nechat se unášet proudem, anebo se pokoušet o nervové zhroucení ve snaze všechno kontrolovat a se vším počítat. Mezitím se situacemi, kdy si musíme vybrat, setkáváme se dennodenně. Není jednodušší se jednou a provždy naučit vybírat již v období dospívání?

Problémy vědomé volby

Když se teenager rozhoduje, kterou školu si vybrat, to je jakýsi první krok. Poprvé se člověk setkal s volbou takové důležitosti. S volbou složitou, volbou, čemu bude věnovat velkou část svého života, co ho bude živit, bavit, naplňovat. S jakými překážkami se může setkat?

Může se stát, že:
  • vybere někdo jiný místo něj: rodiče, učitelé, mentoři mohou tlačit na teenagera s „dobrými úmysly", které víme, kam většinou vedou;
  • vybírá nikoli podle toho, co umí, k čemu má předpoklady, schopnosti, nikoli podle toho, které z těchto schopností chce rozvíjet, ani podle toho, co naplňuje, ale podle jakýchsi společenských kritérií úspěšnosti ve společnosti;
  • hledá oporu v materiálním prostředí, v logice: "je jedno, co budu dělat, jen ať dobře platí" (věřte, že to NENÍ jedno);
  • vybírá s kamarády: jít společně na stejnou školu je cool atd.

Dnes mimochodem je velkým trendem předpovídat „profese budoucnosti", „kompetence 21. století"… Nevím, co nás čeká v budoucnu, ale toto je ještě jeden pokus hledat opěrný bod vně, nikoli v sobě. Samozřejmě dá se si na to zahrát, ale kde prosím najdeme to, co doopravdy chceme dělat? Například, člověk rád píše, opravdu rád, jde mu to, naplňuje, ale rozhlédne se kolem sebe, přečte, že psát v budoucnu budou programy s umělou inteligencí, ztratí se a neví, o co se opřít!

Doporučila bych především naslouchat samy sobě, svému vnitřnímu hlasu. Není to „jenom" trend. Právě v tom spočívá největší složitost volby: uslyšet sebe! Uslyšet, co se mi líbí, k čemu mne po-volává moje srdce. Je to těžké, strašně těžké, protože v dětství my nevybíráme. Nevybíráme ani jídlo, ani oblečení, ani kolikrát střední školu. Je velmi málo rodin, které dávají dítěti možnost opravdu vybírat. I když toto je možné již ve školce.

Právě v tom spočívá největší složitost volby: uslyšet sebe! Uslyšet, co se mi líbí, k čemu mne po-volává moje srdce. Je to těžké, strašně těžké, protože v dětství my nevybíráme.
Blahopřeji, jste v systému!

Smart Course vytvořil tutorský program „Vědomá volba povolání". Z čeho se skládá? Dva dny věnujeme metodě vědomé volby tak, jak ji vnímáme my. To je pět kroků: zastav se - zkoumej - vyber si - jednej - sdílej. Náš systém umožňuje si uvědomit sebe v kontextu světa kolem. Především zpomalíme. Víte vůbec kdy obvykle končí vyučování na gymplu? Vaše děti jsou neustále v jednom kole, ony nemají čas se zastavit. Zastavíme se, abychom pochopili, co opravdu potřebujeme. Následně zkoumáme, kde to můžeme vzít, pak vybíráme si – to je krok, který nějakou dobu zabere, a teprve potom – něco podnikneme. V úplných začátcích jsme neměli krok „sdílej", ten se přidal poměrně nedávno. Tento krok je o potvrzení výsledků, kterých bylo dosaženo v předešlých krocích, o sdílení svých úspěchů a neúspěchů s jinými lidmi. Tím se cyklus uzavírá.

V průběhu těchto dvou dnů předáváme technologii, zkoumáme svět každého účastníka (a jak to máš ty?), a už teď se snažíme přijít k některým rozhodnutím. Po dvoudenním tréninku v průběhu čtyř týdnů s každým konkrétním teenagerem spolupracuje jeho osobní tutor. Kdybych měla tutora v 14-15 letech, neměla bych žádné problémy, i když ve skutečnosti jsme měla velké štěstí na gymnázium, obrovské štěstí na učitele. Naši účastníci potvrzují, že tutor je přesně to, co potřebují. Dva dny tréninku jsou super, ale čtyři týdny, kdy trenér je jen pro tebe, kdy pomáhá zkoumat trh práce, zajímavé profese, pomáhá se zorientovat, dokončit úkoly, které dostávají účastníci – to je opravdu událost.

Ještě pořádám akci „Profese budoucnosti", na kterém prostřednictvím projektové hry předáváme algoritmus volby povolání, pomáháme velký problém rozdělit na menší části a ukázat, jak je dobře načasovat.

Tím vytváříme prostředí, které pomáhá teenagerovi poznávat sebe sama.

Život po Smart Course

Co budete dělat, když program je u konce a vy zůstáváte sami? Anebo jste se rozhodli obejít se bez programu, rozhodnout se absolutně samostatně? Především vám doporučím jít metodou „malých kroků". Profesní orientace je velká změna, změna prostředí, podmínek, rolí, které hrajete. Cestou malých kroků pochopite – teď co potřebuji? Například, je pro mne důležité zůstat na škole, učit se a mít radost z výsledků. A co k tomu potřebuji? A tak dále. Samozřejmě tyto kroky musí vést k naplnění snu, k nějakému významnému cíli.

Za druhé, není třeba se snažit vybírat na celý život, protože to děsí. A otázka „Kým budeš?", kterou slýcháváme již ve školce je neskutečná! John Lennon svého času řekl: „Chci být šťastný – a nechte mne všichni být!" Ať štěstí, příliv síly, kterou přináší myšlenka, že míříme ke SVÉMU cíli se stane majáčkem, který ukáže cestu k vaší správné volbě!


— Kateřina Málková, poradce a trenér Vědomé volby povolání, partner Smart Course v ČR
— Marina Kovalevskaya, psycholog a partner Smart Course
4 kroky k výběru oboru
Přemýšlíte, jak neudělat chybu ve zvoleném oboru?
Která povolání budou aktuální za 5 let? Potřebujete se vyznat v tom, jak přistupovat k výsledkům testů profesní orientace? Stáhněte si náš e-book, který Vám pomůže volbu oboru a školy rozložit po poličkách a mít jistotu ve vlastním výběru.
Registrací ke stažení e-booku nám dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů za účelem poskytnutí dalších informací k produktům a službám nabízeným na těchto stránkách. Zásady ochrany osobních údajů.